Online programma’s zijn een aantal jaren geleden zeer populair geworden. Uit VS overgewaaid en gebracht als de ideale manier om met weinig werk veel geld te verdienen.

En dat kan. Als het eenmaal loopt en jij weet wat je moet doen of laten doen en hoe je jouw publiek bereikt.

Ik had ooit een interessant gesprek met Tom Beal over zijn business en de waarde van memberships. Hij vertelde toen hoe hij naar aanleiding van een marketingtraining een online programma lanceerde en binnen een week tienduizenden dollars verdiende met membership-inschrijvingen. Dat was echter wel in de VS, een grote afzetmarkt en een groot taalgebied.

Het is dus niet gezegd dat dit de meest makkelijke manier is om een online programma voor jou te laten werken. Het kan zomaar zijn dat het veel beter voor je werkt als je het anders aanvliegt. Gelukkig zijn er legio mogelijkheden.

Waarde voor alles

Feit blijft wel dat de inhoud en opbrengst altijd waardevol moet zijn voor jouw publiek. Zij investeren er immers tijd en soms ook geld in. Ook als je een gratis online programma aanbiedt is het dus belangrijk dat jouw deelnemers het als waardevol ervaren.

Ervaren waarde bestaat uit heel veel elementen, het gaat echt verder dan de inhoud alleen. Denk maar eens aan dingen als toepasbaarheid, relevantie, presentatie. Uiteraard gaan we daar in de training dieper op in. Je wilt vooral dat jouw deelnemers succes hebben met jouw programma en het volhouden om het af te maken. Dat laatste is iets dat vaak niet lukt en maakt dat mensen het als verloren geld of energie ervaren.

Het doel bepaalt de middelen

Daarnaast moet het natuurlijk aansluiten bij jouw doelen. En dat kan zijn passief inkomen verwerven. Dat is het meest klassieke model: de klant betaalt eenmalig of terugkerend en krijgt daarvoor toegang tot een afgeschermde omgeving.

Combineren loont!

Je kunt het ook al extra dienst inzetten waarmee je bestaande diensten ondersteunt. Doordat het jou tijd spaart, of jouw klanten de mogelijkheid geeft dingen op hun eigen tijd en tempo te doen. Als extra of inbegrepen bij die dienst.

Of wat dacht je van samenwerken en jullie beider netwerk vergroten?

Ook veel gebruikt: de waarde van een VIP-programma verhogen door het ook als online programma aan te bieden. Uiteraard zonder de live-contacten en wat dies meer zij.

Online programma’s kunnen ook werken als je geen dienst maar een product verkoopt. Of als het zo uitkomt om een product in te verkopen. Je bent immers mensen aan het informeren en hoe mooi is het gelijk de praktische ondersteuning aan te bieden.

En dan de ondersteuning van jou als autoriteit op jouw vakgebied. Dat kan op diverse manieren. Het effect is vergelijkbaar met het publiceren van een boek.

Dat kun je alleen doen op jouw eigen website, maar ook in Joint Venture. Laat de ander maar vertellen hoe goed jij bent.

Zomaar even een greep uit de manieren waarop een online programma jouw bedrijf kan ondersteunen.

Waar gaat jouw voorkeur naar uit? Wat wil jij bereiken?